Hele 85 % af danskerne synes, det er en enten "meget god" eller "god" ide, at eleverne efter sommerferien møder ind til en skole, hvor de er fysisk aktive 45 minutter hver eneste dag. Det viser en undersøgelse fortaget af Opeepl for DIF. Dansk Skoleidræt står klar til at hjælpe skolerne med at integrere bevægelse i skoledagen, så de kan imødekomme de positive forventninger.
Forskning peger på, at idræt, motion og bevægelse ikke alene er godt for sundheden - det styrker også elevernes indlæring og den generelle trivsel i skolen. Det er budskaber, som for alvor er slået igennem hos befolkningen, og den positive holdning til mere fysisk aktivitet afspejler sig i undersøgelsen.
Udfordringen for skolerne bliver nu at tilrettelægge den daglige bevægelse, så man kan imødekomme de positive forventninger til en mere aktiv skole og tilrettelægge bevægelsen, så man får alle elever med - og så alle får en positiv oplevelse med at bruge kroppen.
- Vi ved, at både lærere, pædagoger og skoleledere får nok at se til efter sommerferien. Hos Dansk Skoleidræt er vi klar til at hjælpe med inspiration og sparring for at minimere risikoen for, at bevægelsesaktiviteterne drukner i alt det andet, som skolerne skal, siger formand Finn Kristensen.
Han pointerer vigtigheden af, at fysisk aktivitet ikke blot bliver et krydderi, der drysses ud over skoledagen i et jævnt lag med 6,4 minutters bevægelse pr. lektion, uden at de vigtige pædagogiske og didaktiske tanker følger med.
Merbevilling giver nye muligheder
Dansk Skoleidræt er klar over, at det ikke nødvendigvis er alle lærere, der er begejstrede ved tanken om bevægelse som endnu en ”skal-opgave” i skoledagen.
- Vi ser, at gejsten og engagementet fra før lockouten sidste år endnu ikke er helt tilbage, hvor den var. Og forståeligt nok. Derfor er vi også glade for, at vi med en merbevilling fra tips- og lottomidlerne, kan give skolerne den nødvendige håndsrækning, siger Finn Kristensen.
De ekstra midler giver mulighed for, at Dansk Skoleidræt kan kaste endnu flere ressourcer ind i arbejdet med at klæde skolerne på, så de kan håndtere reformens krav om daglig motion og bevægelse. Både ved at dele viden og erfaringer om en mere åben skole og ved at vise, hvordan man kan tænke bevægelse ind i den traditionelt mere stillesiddende undervisning, i frikvartererne og SFO-tiden.