De 45 minutter giver bedre skoleliv


8. august 2014

UdklipMere motiverede og koncentrerede elever, gode sociale fællesskaber og forbedrede læringsmiljøer - sådan lyder erfaringerne fra de skoler, der har prøvekørt reformens 45 mutters daglig bevægelse i foråret.


Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har samlet de erfaringer, som en række kommuner og skoler har gjort sig med at afprøve den nye folkeskolereform i foråret i 2014. Og noget tyder på, at netop den del af reformen, der handler om daglig bevægelse, sætter positive aftryk på både trivsel og indlæring.

Mere motiverede og koncentrerede elever
Flere skoler vurderer, at bevægelse bidrager til øget engagement og gejst og dermed også øget motivation. Især oplever man, at bevægelse i undervisningen havde en særlig positiv effekt på motivationen hos de elever, der er fagligt udfordrede. Derudover vurderer mange af de deltagende skoler, at bevægelsesaktiviteter både i og uden for undervisningen styrker elevernes koncentrationsevne og læringsparathed - både i de timer, hvor bevægelsen indgår og generelt i løbet af skoledagen. Helt konkret oplevede lærerne, at færre elever var fraværende i undervisningen.


Bevægelse skaber anderledes læringsmiljøer
Skolerne oplever ligeledes, at bevægelsesaktiviteterne medvirker til at imødekomme forskellige læringsstile. Erfaringerne fra flere lærere er bl.a., at bevægelsesaktiviteterne øger muligheden for at ”ramme” endnu flere elevers læringsstile, end lærerne har været vant til at kunne før. Skolerne vurderer, at det at inddrage bevægelse i undervisningen har givet eleverne en mere nuanceret opfattelse af, hvad læring er.

Bevægelse som vej til sociale fællesskaber
De medvirkende skoler vurderer også, at øget bevægelse bidrager til at styrke elevernes sociale relationer. Særligt de skoler, der har haft specifikt fokus på, hvordan bevægelse kan styrke elevernes sociale relationer, oplever, at bevægelsesaktiviteterne bidrager til at øge elevernes trivsel. På en skole vurderer man, at antallet af konflikter er blevet reduceret, og at elevernes fællesskaber er blevet styrket. De fysiske aktiviteter har betydet, at undervisere og elever er kommet tættere på hinanden. Eleverne har haft adgang til flere fællesskaber, og på skolen oplever man at eleverne er ”vokset” og har turdet mere, fordi de er blevet mere trygge i deres fællesskaber.

Læs hele evalueringsrapporten her.