Drenge i 0.-3. klasse har størst gevinst af mere bevægelse i skolen


18. september 2014

En ny rapport fra Undervisningsministeriet om varieret læring, udeskole, bevægelse og lektiehjælp viser, at det er drengene i indskolingen, der fagligt og trivselsmæssigt har de største gevinster ved en mere aktiv skoledag.

raketter

En skoledag med mere sved på panden og mindre tid, hvor man sidder på den flade, er ikke kun en sjovere skoledag for eleverne. Mere bevægelse i skoledagen styrker også elevernes indlæring, trivsel og motivation for at gå i skole. De gavnlige effekter kommer til udtryk blandt alle elever på alle klassetrin, men især hos de yngste drenge og elever med indlæringsvanskeligheder eller andre særlige behov ser man tydeligt gevinsterne. 

Mere bevægelse - hvordan?
10.000 forskningsstudier fra de seneste 10 år lægger til grund for Undervisningsministeriets nye rapport, der viser, at der er mange gode grunde til at sætte mere bevægelse på skoleskemaet. 

Man kan gøre brug af mange forskellige indsatser og metoder for at gøre skoledagen mindre stillesiddende. Rapporten peger dog særligt på tre ting, man skal være opmærksom på, hvis arbejdet med øget bevægelse i skolen ikke alene skal være sundhedsfremmende, men også skal styrke elevernes læring og trivsel.

  • Det er vigtigt, at de fysiske aktiviteter løbende tilpasses elevernes motoriske udviklingsniveau, og at udviklingen af elevernes motoriske evner og træningstilstand gøres tydelig for eleverne selv. Det kan bl.a. øge elevernes motivation for at dyrke idræt, så eleverne får opbygget gode motionsvaner, der varer hele livet.

  • Det er vigtigt, at eleverne dyrker idræt og bevægelse, der får pulsen til at stige. Det øger nemlig elevernes evne til at koncentrere sig i undervisningen.
    Det er derfor en fordel, hvis pulstræning tænkes ind i de bevægelses- og idrætsøvelser, som anvendes i undervisningen.

  • Det er vigtigt, at eleverne bruger hele kroppen, når der arbejdes med bevægelse i skolen. Eleverne flytter sig nemlig mest, når elementer fra puls-, konditions- og styrketræning kombineres i en samlet bevægelses- og idrætspakke.

Hvis man skal høste alle gevinsterne af mere bevægelse i skolen, er det også vigtigt, at de fysiske aktiviteter gennemføres i mindre grupper af elever ad gangen (maks.
10 elever), der består af både drenge og piger.

Lidt har også ret
Det er dog ikke kun fysiske aktiviteter af høj intensitet, der kan gøre en positiv forskel for elevernes oplevelse af skoledagen. Også bevægelse i mindre omfang kan gøre en lang skoledag lettere at fordøje og betyde, at eleverne har lettere ved og større lyst til at lære.

Kortvarige og enkelte bevægelsesøvelser, der gennemføres regelmæssigt i løbet af skoledagen, kan skabe positive resultater for elevernes faglige udvikling, trivsel,
koncentrationsevne og motivation for at lære.

Læs hele rapporten her


  

Seks nye praksisrettede publikationer

Undervisningsministeriet fået udarbejdet udarbejdet seks forskellige praksisrettede publikationer baseret på viden fra systematiske forskningskortlægninger. De skal give skolerne inspiration til arbejdet med en længere og mere varieret skoledag.
De seks publikationer omhandler områderne:

- Læseforståelse og faglig læsekompetence
- Matematik
- Varieret læring, udeskole, bevægelse og lektiehjælp
- Pædagogisk ledelse
- Undervisningsmiljø og trivsel
- Alsidig udvikling og sociale kompetencer

Gå til en oversigt over alle rapporter

Publikationerne er udarbejdet af Rambøll Management Consulting i samarbejde med Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning ved Aarhus Universitet samt VIA University College, Professionshøjskolen UCC og Professionshøjskolen Metropol.