Aktive elever lærer bedst


25. november 2014

Fysisk aktive elever lærer mere end stillesiddende elever. Det er ikke ny viden, men nu sætter ny forskning fra SDU endnu en gang en tyk streg under kendsgerningen.

Sedler Paa Gulvet Boern Loeber

Lektor Mona Have Sørensen fra Institut for Idræt og Biomekanik har fulgt 550 syddanske skolelever i et årHendes forskning viser, at elever, der bevæger sig minimum hvert 20. minut, lærer mere end elever, der sidder stille hele timen. Halvdelen af eleverne i undersøgelsen blev undervist i matematik med indlagt bevægelse, mens den anden halvdel fik traditionel undervisning. De aktive elever havde en forbedring af deres afsluttende test, der var 35 procent højere end hos gruppen, der fik almindelig undervisning.

Vejledning til lærerne
Det glæder generalsekretær 
i Dansk Skoleidræt, Niels Grinderslev. Dansk Skoleidræt arbejder i forvejen intenst på konkrete anbefalinger og vejledninger til lærere, der vil arbejde med bevægelse i eksempelvis dansk-, tysk- eller fysikundervisning.

- Undersøgelsen får betydning. Vores målgruppe har overvejende været idrætslærere, men undersøgelsen viser, at lærerne i de boglige fag også skal have eleverne op af stolen og det vil vi naturligvis arbejde for at hjælpe lærerne med, siger han.

Medvind til de 45 minutter
Skolereformens mål om, at elever dagligt skal bevæge sig 45 minutter, bør nu få endnu mere medvind, mener generalsekretæren.

- Der har været en skepsis blandt lærere og forældre, der mener, at bevægelse i undervisningen handler om fjollerier. Derfor er det glædeligt, at de her resultater nu kan skabe grobund for den kæmpe kulturforandring, der skal til for at ændre det, siger Niels Grinderslev.

Flere medier har bragt omtale af de nye forskningsresultater fra SDU. Hør eksempelvis Radioavisens indslag her.