Det er en god ide at appellere til elevernes fornuft, når det handler om at få mere bevægelse ind i timerne i udskolingen. Det siger projektleder Lise Sohl Jeppesen fra Dansk Skoleidræt i en artikel i det seneste nummer af Folkeskolen.
- Elever i overbygningen kan godt forstå, at det har en effekt at komme op at stå, fordi deres hjerne begynder at arbejde langsommere efter 20 minutters stillesiddende arbejde. Man kan også tale med dem om, at bevægelse i skolen er et lovkrav, de er nødt til at følge, siger hun.
En konkret mulighed er for eksempel, at man kan involvere eleverne ved at lade dem lave kort med stikord og sætninger til en aktivitet.
- Stoffet i udskolingen er mere komplekst end i de yngre klasser. Det gør det sværere at kombinere undervisningen med noget kropsligt. At man laver walk and talk om en analyse, får ikke kroppen til at understøtte læringen. Det er nemmere, når eleverne skal repetere, siger Lise Sohl Jeppesen.
Du kan læse hele artiklen fra Folkeskolen online her eller se hele temaet om bevægelse i sidste magasin her (side 26-29).