Forældre bakker op om mere bevægelse


27. januar 2015

Mere bevægelse i folkeskolen går rent ind hos forældre til danske skoleelever. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for KL's nyhedsbrev Momentum. Undersøgelsen er foretaget i sidste halvdel af december blandt 1.190 forældre, som er blevet spurgt til deres mening om emner som lektiecaféer, tidligere fremmedsprog, flere valgfag og en række andre af reformens tiltag. 

I forhold til den del af skolereformen som handler om at indføre 45 minutters motion og bevægelse i gennemsnit om dagen til alle elever, oplever 50 procent af de adspurgte i undersøgelsen denne ændring af folkeskolen som enten "meget god eller god". 14 procent svarer "hverken god eller dårlig", 22 procent svarer "dårlig eller meget dårlig", 10 procent svarer "ingen ændring" og 4 procent svarer "ved ikke".

I Dansk Skoleidræt ser man positivt på, at 50 procent af forældrene bakker op om mere bevægelse, når skolereformen har så kort en levetid på bagen.

- Det er flot, at 50 procent af de adspurgte forældre udtrykker en tilslutning til den daglige bevægelse. Og måske også forståeligt nok, at nogle forældre er lidt skeptiske. Der kræver tid og en kulturændring, hvis alle skal erfare, at mere bevægelse ikke er lig med ringere boglig læring – faktisk tværtimod. Og så er det også vigtigt at have for øje, at der vil være stor forskel på, hvor godt bevægelsen er implementeret på den enkelte skole, og hvor meget kvalitet der bliver lagt i det, siger Niels Grinderslev, generalsekretær i Dansk Skoleidræt.

Der skal være mening med bevægelsen
En af kongstankerne bag den nye skolereform er, at der skal skabes sammenhæng i elevernes skoledag, og at der skal sørges for, at alle aktiviteterne i skolen bedst muligt understøtter et overordnet mål om at løfte det faglige niveau.

- Det betyder blandt andet, at vi ikke bare tilfældigt skal strø 45 minutters bevægelse ud over hver skoledag. Det skal gøres velovervejet, så vi sikrer, at bevægelsen understøtter læringen bedst muligt. Der skal være mål og retning med bevægelsen, og vi skal have flest muligt med. Hvis de 45 minutter reduceres til kapløb omkring skolen, taber vi de elever, der både har motoriske og indlæringsmæssige vanskeligheder, siger Niels Grinderslev.

10 år med 45 minutters bevægelse på skemaet hver eneste dag bliver samlet til 90.000 minutter. Derfor kan det også for alvor gøre en forskel i forhold til elevernes sundhed og læring og skabe grobund for livslang fysisk aktivitet. Men vel at mærke kun hvis det gøres varieret og med en kvalitet, så elevernes lyst, glæde og motivation understøttes.

- I Dansk Skoleidræt står vi parat med inspiration og initiativer, der kan hjælpe skolerne med at håndtere reformens nye krav. Hvad end den daglige bevægelse foregår i idrætstimerne, de boglige fag eller i den understøttende undervisning, så har Dansk Skoleidræt et bredt udvalg af tiltag, der er velafprøvede - og fungerer i praksis, siger Niels Grinderlev.

Du kan se hele undersøgelsen fra Momentum her.