Der foregår ikke meget i skolen, som ikke stiller store krav til børnenes motorik. Hvis motorikken driller, betyder det, at der er mindre energi til at lære det, man skal i skolen. Ligesom det også kan have den konsekvens, at barnet trækker sig fra det sociale samvær og de fælles lege, fordi det simpelthen er for svært at være med. Derfor skal man så tidligt som muligt i skolen sætte fokus på, hvordan man kan styrke motorikken hos det enkelte barn.
- Omkring hvert tredje barn har dårlig motorik, når det begynder i skole. Det er alt for mange og et stort problem, fordi børnenes forudsætninger for at lære og trives forringes markant, fortæller Annette Borch, der er projektleder i Skolesport.
Skolesport giver mod til bevægelse
De motoriske udfordringer hos stadig flere børn er de meget bevidste om på de otte skoler, der nu sender deres 100 unge junioridrætsledere på kursus. Skolernes er nemlig alle en del af Skolesport, som er et bevægelseskoncept, der særligt tilgodeser de idrætsusikre børn.
Som Skolesport-skoler får de tilbudt kurset og det nye motorikmateriale. Med det i bagagen får de værktøjer til at arbejde med motorik i enten den understøttende undervisning, i bevægelsesbånd eller efter skoletid i SFO. De unge junioridrætsledere bliver klædt på til at gøre motorik til en leg med en passende grad af udfordring, så det enkelte barn kan udvikle sig på sit eget niveau i et positivt samspil med andre.
På selve kursusdagen prøver de unge mennesker på egen krop en af lektionerne samt forskellige, udvalgte øvelser i materialet, så de får konkret erfaring med konceptet. Derudover vil der også være forskellige workshops med lege og aktiviteter, der er tilpasset idrætsusikre børn, og som junioridrætslederne kan tage med hjem i rygsækken og direkte implementere i Skolesport lokalt på deres egen skole.
Læs mere om Skolesport og Skolesport MOTORIK på skolesport.com