Eleverne er ikke i tvivl. En skoledag, hvor motion og bevægelse er en del af undervisningen er godt, men der er for lidt af det. Det siger en ny undersøgelse fra Center for Ungdomsstudier med støtte fra DIF, DGI og Nordea-fonden. 10 pct. af eleverne svarer, at de bevæger sig mere end 45 minutter om dagen, mens 90 pct. svarer, at de bevæger sig mindre end 45 minutter om dagen.
Undersøgelsen tager imidlertid ikke tiden fra idrætstimerne med i det samlede tal. Det kunne man godt hos Dansk Skoleidræt have ønsket sig, da disse minutter også tæller med i de 45 minutters daglig bevægelse, som er kravet fra skolereformen.
- Det er bemærkelsesværdigt, at man i undersøgelsen har bedt eleverne se bort fra den bevægelse, der foregår via idrætsfaget, når de skal fortælle, hvor meget de bevæger sig. Dermed overser rapportens konklusioner det store og betydningsfulde bidrag, som idrætsfaget og idrætslærerne leverer til bevægelse i skoledagen. Reelt må det betyde, at vi mange steder er nået meget tættere på 45 minutters daglig bevægelse, da idrætsfaget jo i høj grad kan gøre en forskel og derfor bør tælles med i det samlede billede, siger Finn Kristensen, formand for Dansk Skoleidræt.
Mere fokus på at definere bevægelse
Dansk Skoleidræt hører regelmæssigt fra skolerne, at der kan være forskel på opfattelsen af, hvad elever og lærere oplever som bevægelse.
- Selvfølgelig kan der være plads til forbedringer, og det er da helt sikkert et opmærksomhedspunkt, at der er elever som ikke oplever, at de bevæger sig det, de skal. Men er eleverne opmærksomme på, hvornår der rent faktisk er tale om bevægelse i fx de boglige fag? Det er aktuelt noget af det, vi prøver at synliggøre gennem projektet Sæt Skolen i Bevægelse, hvor klasserne noterer på en plakat, i hvilke fag de bevæger sig, hvornår de gør det, og hvor meget de gør det. Det initiativ er der taget godt imod mange steder i landet, og det er Dansk Skoleidræts forventing, at det kan være med til at nuancere og synliggøre, hvornår der er tale om bevægelse i skoledagen, siger Finn Kristensen.
Formanden glæder sig også over de positive tal fra undersøgelsen, som siger, at eleverne gerne vil bevægelse. Således siger syv ud af ti elever, at bevægelse gør dem mere klar til undervisningen og skaber større koncentration. Og lidt mere end halvdelen af eleverne oplever, at bevægelse i skoletiden gør, at de kommer i bedre form og får lyst til at dyrke mere idræt.