Idrætslærer: Giv skolerne en håndsrækning


26. marts 2014

Leda LewinI det seneste nummer af Idræt i skolen kan du læse en kronik af Idrætslærer Leda Lewin, der mener, at det er nødvendigt at hjælpe skolerne på vej, når de skal håndtere kravet om 45 minutters daglig motion og bevægelse. Hun skriver bl.a:

 Med et krav om 45 minutters daglig motion og bevægelse er der ikke længere nogen vej udenom: Vi skal for alvor til at praktisere tabelhop og ordstafetter, hvis vi skal i mål med reformens krav om 45 minutters daglig motion og bevægelse. Men det kræver, at vi ruster skolerne til udfordringen, og vi kan ikke lade idrætslærerne tage ansvaret alene. Der skal en kulturændring til, og det sker ikke overnight. Derfor kræver det, at både skoleledelser og kommuner støtter op og afsætter ressourcer til opgøret med bagdel til bænk undervisningen.

 På den lange bane skal vi naturligvis også tage konsekvensen af skolereformen. Der skal undervises i aktiv undervisning på seminariet, så alle de nye lærere er rustet til de krav, de møder, når de skal ud og undervise. Derudover skal idrætslærerstuderende også undervises i at påtage sig en koordinerende og vejledende rolle, når det handler om motion og bevægelse i undervisningen - udover idrætsundervisningen. Uden en overordnet ansvarlig, der kan være med til at sikre udvikling, fastholdelse og forankring, ryger folk lynhurtigt tilbage i deres gamle mønstre. Det er vanvittigt vigtigt, at vi ikke reducerer aktiv undervisning til en løbetur rundt i skolegården i en ellers stillesiddende undervisning. Der findes så mange måder at gøre det her på, og eleverne elsker, når vi lærere tænker ud af boksen og skaber variation i skolehverdagen - det er min erfaring.

 Der kan siges meget om skolereformen, men jeg tror på, at lige netop øget fokus på motion og bevægelse kan være med til at revolutionere skolen. Det vil løfte fagligheden - det har forskningen allerede peget på. Min egen erfaring med aktiv undervisning fortæller mig, at der kommer mere i spil i klassesammenhæng, når eleverne kommer op af stolene, og de ikke kan sidde og gemme sig bag bøgerne. De bliver udfordret på flere niveauer, og de skal agere i situationer, som ikke altid er lige forudsigelige. Det skaber både variation og motivation i skolehverdagen. Og det har en positiv indvirkning på både den mentale og den fysiske sundhed - og dermed også læringen.

 Læs hele kronikken i det seneste nummer af Idræt i skolen, der netop er landet i postkasserne på skolerne.