Motiverende lektiecafé for selv de mest skoletrætte


21. januar 2015

To børn står fem meter fra en tavle fuld af tal med en fluesmækker hver. En frivillig lektiehjælper læser et regnestykke op, hvorefter børnene hurtigst muligt skal udregne resultatet, mens de løber hen til tavlen og slår med fluesmækkeren på det rigtige tal på tavlen.

Fluesmækker-regning er en meget populær læringsøvelse i de lektiecaféer, der arbejder med aktiv læring. Det er bare et blandt mange konkrete forslag og anbefalinger til alternative måder at arbejde med lektier på, som man nu kan læse mere om i magasinet ”Lektiecafé 2.0 – læring, motivation og lektiecaféer.”

Frivillige lektiehjælpere på Sæt Skolen i Bevægelse-kursus
Anbefalingerne er baseret på de erfaringer, som Brug for alle unge har gjort sig med ti lektiecaféer, som blev etableret i 2012 i samarbejde med Red Barnet Ungdom. I den forbindelse var frivillige lektiehjælpere fra udvalgte lektiecaféer bl.a. på et Sæt Skolen i Bevægelse-kursus fra dansk Skoleidræt, fordi de efterspurgte flere konkrete værktøjer til at arbejde med aktiv læring.
- Vi oplever, at den mere aktive undervisning virkelig rykker hos børnene. Vi kan mærke, at det motiverer dem, når tabeller, udsagnsord og det periodiske system ikke nødvendigvis kun kan læres med bagdelen plantet solidt i stolen, fortalte Luna Rohrberg Fokdal tilbage i 2013, hvor hun var frivillig projektleder i en af de nye alternative lektiecaféer.

Konkret inspiration til arbejdet med lektiecaféer
Magasinet indeholder konkrete råd og vejledning til, hvordan man skaber lektiecaféer, der eksempelvis tager udgangspunkt i de unges forskellige læringsstile, kombinerer læring og bevægelse samt hvordan man kan gøre lektiehjælp og skolearbejdet mere motivende ved at gå nye veje med at organisere og tilrettelægge lektiecaféen, så den bliver attraktiv for alle børn og unge.

Det er primært tænkt som inspiration til frivillige organisationer eller andre, der arbejder med lektiecaféer efter skoletid. Men forslagene kan også bruges af lærere og pædagoger, som arbejder med lektiehjælp og faglig fordybelse i folkeskolen.