Skolerne er godt på vej, når det handler om at samarbejde med det lokale idræts-, kultur- og foreningsliv og virksomheder for at skabe en mere varieret skoledag. Det viser kortlægningen af de mange gode initiativer og aktiviteter rundt om på skolerne.
Dansk Skoleidræt har siddet med i udvalget og arbejder målrettet på at understøtte den åbne skole gennem konkrete tiltag. Det sker bl.a. via projekterne Skolesport og Skoleidrættens Forårsfestival, som henholdsvis TrygFonden og Nordea-fonden støtter. Projekter som ifølge udvalgets kortlægning er gode eksempler på frugtbare samarbejder mellem skoler og foreninger.
Læs om Skolesport og Skoleidrættens Forårsfestival i eksempelkataloget
Dansk Skoleidræts formand Finn Kristensen glæder sig over, at skolerne rigtig mange steder allerede har skabt en varieret skoledag med god kontakt til det omgivende lokalsamfund.
- Skolen og idrætsforeningen er to betydningsfulde arenaer i lokalsamfundet og i børn og unges liv og opvækst. Skolen har med den daglige motion og samarbejdet omkring den åbne skole fået en gave, som kan gøre en markant forskel for elevernes kropslige udvikling og dannelse. Vi ønsker fra Dansk Skoleidræts side, at den daglige idræt, leg og bevægelse i skolen skal være med til at give eleverne lyst, mod og forudsætninger for aktiv deltagelse i forenings- og fritidslivet og livslang fysisk udfoldelse, siger Finn Kristensen.
De fire anbefalinger
Udvalgets anbefalinger til en styrket åben skole tager udgangspunkt i fælles drøftelser, kortlægning af viden og de gode praksiseksempler fra skoler i hele landet.
Anbefalingerne er:
Lærernes og pædagogernes rolle
Et godt samarbejde mellem skole og fritidsliv kræver en indsats fra flere forskellige parter. Udvalget har sammen med anbefalingerne udgivet en pixibog, som konkretiserer, hvordan man som skole eller forening kan bruge anbefalingerne som afsæt til konkrete handlinger eller refleksion.
Download pixibog om anbefalingerne
Her kan du læse, hvordan man som lærer eller pædagog kan hjælpe den åbne skole på vej, og hvad man i den forbindelse kan gøre konkret i forhold til de fire anbefalinger.
1. anbefaling: Skab en fælles vision
2. anbefaling: Fokuser på organisering og forankring
3. anbefaling: Øget viden og fokus på formidling
4. anbefaling: Skab samarbejde, der skaber samspil