Nye anbefalinger til mere åben skole


19. september 2016

Skolerne er godt på vej, når det handler om at samarbejde med det lokale idræts-, kultur- og foreningsliv og virksomheder for at skabe en mere varieret skoledag. Det viser kortlægningen af de mange gode initiativer og aktiviteter rundt om på skolerne.

Download hele rapporten

Dansk Skoleidræt har siddet med i udvalget og arbejder målrettet på at understøtte den åbne skole gennem konkrete tiltag. Det sker bl.a. via projekterne Skolesport og Skoleidrættens Forårsfestival, som henholdsvis TrygFonden og Nordea-fonden støtter. Projekter som ifølge udvalgets kortlægning er gode eksempler på frugtbare samarbejder mellem skoler og foreninger.

Læs om Skolesport og Skoleidrættens Forårsfestival i eksempelkataloget

Dansk Skoleidræts formand Finn Kristensen glæder sig over, at skolerne rigtig mange steder allerede har skabt en varieret skoledag med god kontakt til det omgivende lokalsamfund.

- Skolen og idrætsforeningen er to betydningsfulde arenaer i lokalsamfundet og i børn og unges liv og opvækst. Skolen har med den daglige motion og samarbejdet omkring den åbne skole fået en gave, som kan gøre en markant forskel for elevernes kropslige udvikling og dannelse. Vi ønsker fra Dansk Skoleidræts side, at den daglige idræt, leg og bevægelse i skolen skal være med til at give eleverne lyst, mod og forudsætninger for aktiv deltagelse i forenings- og fritidslivet og livslang fysisk udfoldelse, siger Finn Kristensen.

De fire anbefalinger
Udvalgets anbefalinger til en styrket åben skole tager udgangspunkt i fælles drøftelser, kortlægning af viden og de gode praksiseksempler fra skoler i hele landet.

Anbefalingerne er:

  1. Skab en fælles vision
  2. Fokuser på organisering og forankring
  3. Øget viden og fokus på formidling
  4. Skab samarbejde, der skaber samspil

Lærernes og pædagogernes rolle
Et godt samarbejde mellem skole og fritidsliv kræver en indsats fra flere forskellige parter. Udvalget har sammen med anbefalingerne udgivet en pixibog, som konkretiserer, hvordan man som skole eller forening kan bruge anbefalingerne som afsæt til konkrete handlinger eller refleksion.

Download pixibog om anbefalingerne

Her kan du læse, hvordan man som lærer eller pædagog kan hjælpe den åbne skole på vej, og hvad man i den forbindelse kan gøre konkret i forhold til de fire anbefalinger.

1. anbefaling: Skab en fælles vision

  • Sørg for en tydelig forventningsafstemning til samarbejdet med eksterne aktører og fokuser på samarbejdets pædagogisk-didaktiske merværdi for elevernes sociale, personlige og faglige udvikling.

2. anbefaling: Fokuser på organisering og forankring

  • Afprøv forskellige modeller for samarbejde og systematisk opfølgning. Fx kan dialog med og feedback til skolens ledelse bidrage til at få skabt rammer, organisering og overblik over samarbejdsmuligheder på lokalt, kommunalt, regionalt og nationalt plan.

3. anbefaling: Øget viden og fokus på formidling

  • Hav fokus på at fremme videndeling og forankring af de gode samarbejder med kolleger og andre relevante aktører, fx via lokale skole- og kulturtjenester og nationale platforme som emu.dk og skoletjenesten.dk.

4. anbefaling: Skab samarbejde, der skaber samspil

  • Hav fokus på at fremme forståelsen for samarbejdsaktørernes faglige forskelligheder og understøtte eventuelle forskellige faglige synsvinkler. Fx er det vigtigt at tage højde for, at eksterne samarbejdspartnere ikke nødvendigvis har en pædagogisk uddannelse, mens andre har en specialiseret pædagogisk faglighed inden for et meget specifikt felt.
  • Inddrag eleverne i planlægning, gennemførelse og evaluering af samarbejdsforløb.
  • Inddrag forældrene som samarbejdspartner i den åbne skole. Forældre kan via deres arbejde, foreningsengagement eller fritidsinteresse være en værdifuld ressource, som kan understøtte skolens arbejde og medvirke til motivation og medejerskab.