I regeringens kvalitetsprogram for folkeskolen lægges der op til, at man afskaffer lovkravet om 45 minutters bevægelse. Lovkravet har på en del skoler føltes som en byrde, der blev vedtaget fra Christiansborg, hvor man stod med et alt for detailstyret element i forhold til virkeligheden.
Det er Dansk Skoleidræt opmærksom på og anerkender. Bevægelse skal ikke føles som minuttyranni. Det skal være et didaktisk redskab, der skaber variation og motivation i undervisning for at fremme elevernes læring og trivsel. Men for at bevægelse i skolen ikke skal ryge ud med badevandet i frisættelsens navn, er det vigtigt, at det på anden vis har politisk fokus, så afskaffelsen af lovkravet ikke fører til mindre bevægelse. Det skal tværtimod føre til mere af slagsen, da skoleledelserne og det pædagogiske personale gerne skulle opleve mere ejerskab og frirum til at arbejde med bevægelse som en del af undervisningen. Det kræver dog, at der fortsat er fokus på området, og skolerne prioriterer det.
Det gjorde Dansk Skoleidræt opmærksom på, da organisationen torsdag den 29. februar havde foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg – og kort drøftelse med børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye om fremtidens hegnspæle for bevægelse i skolens fag såvel som ambitioner for idrætsundervisning skolen.
Dansk Skoleidræt og børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye i dialog om bevægelse i skolen fremover.
Lydhøre politikere
Det står tydeligt efter foretrædet, at politikerne fortsat ønsker, at skolerne skal prioritere bevægelse. Flere udvalgsmedlemmer spurgte aktivt ind til Dansk Skoleidræts perspektiver, og hvordan organisationens indsatser bedst muligt kan udbredes.
- Det er vigtigt, at vi prioriterer en fortsat bevægelseskultur– også selvom skolerne frisættes. Det var vi glade for at få gjort Børne- og Undervisningsudvalget opmærksom på. Vi blev betrygget i, at man også fra politisk side vil holde fokus på bevægelse i skolen. Der blev taget godt imod vores perspektiver, og vi ser frem til de fortsatte politiske samtaler, om hvordan vi får mere og bedre bevægelse i folkeskolen, siger Finn Kristensen, formand for Dansk Skoleidræt.
Fire konkrete bud
Dansk Skoleidræt fremlagde på foretrædet fire konkrete bud på, hvordan man kan fremme en bevægelseskultur på skolerne, som rimer på frisættelse og lokalt ejerskab.
Buddene er: