Skolebesøg gav aktive indspark til politiske forhandlinger

En skoledag med masser af bevægelse. Sådan er virkeligheden på mange skoler landet over; bl.a. på Houlkærskolen i Viborg, hvor Dansk Skoleidræt inviterede folketingspolitiker Lise Bertelsen til at opleve en helt almindelig af slagsen – og få indsigt med sig til det politiske arbejde på skoleområdet.

05. februar 2024

I disse måneder mødes en række folketingspolitikere med jævne mellemrum for at forhandle en ny aftale på plads på skoleområdet. Regeringen præsenterede sit udspil i efteråret, og et af elementerne er, at lovkravet om 45 minutters bevægelse afskaffes. Det vil dog ikke give mindre bevægelse, var et af budskaberne fra Houlkærskolen i Viborg, da skolen og Dansk Skoleidræt inviterede folketingsmedlem fra de Konservative, Lise Bertelsen, på besøg. For lovkrav eller ej, så bliver bevægelsen prioriteret her, fordi man har erfaring med, at det virker.

Bevægelsen ligger nemlig som en naturlig del af undervisningen, og så er man tilsmilet af gode udendørs faciliteter med kunststofbane, panna-bane og forskellige redskaber på udendørsarealerne, som alt sammen appellerer til aktivitet. Men med 730 elever er der også pres på faciliteterne.

- Vores udendørs bevægelsesrum er meget populært ikke mindst i frikvartererne, ligesom vi også har et godt samarbejde med det lokale foreningsliv. Vi kan blive endnu bedre til at indarbejde bevægelse på skolen, men jeg synes, vi langt hen ad vejen er lykkes med at opbygge en kultur på området, fortæller skoleleder Jens Johansen fra Houlkærskolen.

Skolen har vedtaget en såkaldt analogiseringsstrategi, som bl.a. betyder, at man i vidt omfang er mobilfri, og at man søger mod at have kroppen i fokus på en mere udtalt og gerne eksperimenterende måde i hverdagen – og at hver en kvadratmeter bruges til formålet.

- Vi modarbejder ikke det digitale, men det kan også noget, at man ikke behøver at sidde med hver sin skærm i timerne. De skal kun frem, når det giver mening, så eleverne interagerer mest muligt med hinanden. Det er helt klart blevet en tydelig del af vores alles mindset, siger Jens Johansen.

Inspirerende besøg
Sammen med skolebestyrelsens næstformand Peder Toft Lindhardt kunne skolelederen vise Lise Bertelsen rundt på skolens matrikel, hvor der var masser af legene børn og boldbasis i idrætstimerne med 5.D.  

Lise Bertelsen fra Det Konservative Folkeparti, og Finn Kristensen, formand i Dansk Skoleidræt

Lise Bertelsen var begejstret for, hvad hun så og hørte.

- Det er inspirerende at komme ud på skolerne, og der er ingen tvivl om, at Houlkærskolen gør det godt. Fra politisk side vil vi gerne sætte skolerne fri fremover, så man lokalt kan beslutte sin retning inden for fx bevægelse, uden at vi står med et centralt krav om 45 minutter, siger Lise Bertelsen og fortsætter:

- Jeg håber, der kommer langt mere bevægelse. Jeg synes, det er frygteligt at tale med en idrætslærer her på skolen, som fortæller, at han gennem sine 18 år i faget kan se, at børnene er blevet motorisk dårligere og har en rigtig dårlig kondi, hvor mange i femte klasse ikke kan løbe en kilometer. Det er skræmmende og en stor samfundsudfordring. Det koster både mentalt og på fysikken og giver på lang sigt livsstilssygdomme. Det kan ikke betale sig for os ikke at investere i bevægelse allerede fra børnehaven og frem, siger Lise Bertelsen, der generelt er glad for bevægelse i skolen.

- På rigtig mange skoler integrerer lærerne bevægelse i undervisningen gennem øvelser og brain breaks. Jeg har selv haft min gang på skolerne, og man kan se, at børnene bedre kan koncentrere sig i de timer, som følger efter, de har haft bevægelse. I modsætning til klasser, hvor det bliver for meget stillesiddende – der bliver børnene let urolige, fordi de ikke kan koncentrere sig, siger hun.


Besøget på Houlkærskolen i Viborg var i øvrigt det andet af slagsen fra Dansk Skoleidræts side inden for kort tid. Mandag den 22. januar var Helena Artmann Andresen, undervisningordfører i Liberal Alliance, således på besøg på Fynslund Skole og Børnehus i Kolding, hvor hun blandt andet oplevede bevægelse i undervisningen på en række klassetrin. Læs mere om besøget her.